BMW: Van toen naar nu

Wie kent Bayerische Motoren Werke, beter bekend als BMW, nou niet. Als kind wilde je er waarschijnlijk al eentje hebben. De degelijke duitse auto’s met het herkenbare uiterlijk waarin je je voelt als een koning op de weg. Maar hoe is het gekomen tot waar het nu is?

Oprichting

De bekende autofabrikant werd op 15 februari 1912 opgericht in München door Karl Friedrich Rapp waarbij het zich eerst op vliegtuigmotoren richtte. Overigens heette het toen nog Rapp Motorenwerke GmbH. Rapp verkoopt in 1916 de onderneming aan Gustav Otto die het fuseert met zijn eigen onderneming (“Aerowerke Gustav Otto”) waaruit de naam Bayerische Flugzeug Werke voortvloeit. BMW ziet dit, 7 maart 1916, als de officiële oprichtingsdatum van het latere BMW.

Tijdens de eerste Wereldoorlog in 1918 komt het bedrijf in de problemen door een te snelle uitbreiding waarbij Karl Friedrich Rapp besluit om de organisatie te verlaten. Niet veel later wordt de naam verandert in Bayerische Motoren Werke GmbH, oftewel het hedendaagse BMW. In 1923 produceerde ze de eerste motorfiets en in 1929 de eerste auto in samenwerking met Eisenacher Motoren Werk dat ze kort daarvoor hadden overgenomen: de BMW 3/15. Pas in 1933 produceren ze de eerste auto’s die volledig zelf zijn gemaakt, de 327 en de 328. Deze klassieke modellen hebben een groot aandeel erin gehad dat BMW bekendstaat als bouwer van sportieve auto’s.

Tweede Wereldoorlog

Helaas heeft ook dit bedrijf een zwarte bladzijde in hun geschiedenis. Tijdens de tweede wereldoorlog leverde ze veelvuldig aan de luftwaffe en de wehrmacht. Waarbij ze in de vestiging in Münch gebruik maakte van dwangarbeiders en krijgsgevangenen. Aan het einde van de oorlog waren de meeste fabrieken kapot gebombardeerd of overgenomen door de Sovjet-Unie. Gelukkig voor ons herstelde BMW zichzelf goed na de tweede wereldoorlog.

BMW en autosport

In de autosport kent BMW vele overwinningen. Zowel voor, waarbij ze bijvoorbeeld de prestigieuze Mille Miglia hebben gewonnen, als na de oorlog. Zo is BMW ook actief geweest in de Formule 2, de Formule 1 (waarbij ze meerdere jaren indrukwekkend tweede zijn geworden) en zijn ze sinds twee seizoenen ook actief in de Formule E (beide seizoenen vijfde in het constructeurskampioenschap). Vooral endurance races, races waarbij er 24 uur geraced moet worden, behaald BMW veel succes. Zo won BMW eenentwintig keer de ‘24 uur van spa’.

Nieuwste modellen

BMW zit gelukkig nooit stil en komen ze regelmatig met nieuwe modellen naar buiten. Net zoals vele andere producenten zijn ze steeds meer bezig met het maken van elektrische modellen. Zo komt volgend jaar de BMW iX uit. Een elektrische SUV met een rijbereik van (meer dan) 600 kilometer en een acceleratie van 0 tot 100 in 5 seconden. Rij je toch liever op brandstof? De nieuwe BMW 4 serie 2021 is ook een pareltje.

BMW is een merknaam dat gelukkig niet zo snel meer weg zal gaan uit het straatbeeld. Met de rijke geschiedenis en de mooie kwalitatieve auto’s is het een merk waarvoor het hart van elke autoliefhebber net wat sneller gaat kloppen.