Wat zijn de verschillen tussen de verschillende Formule klasses?

De Formule 1 heet niet voor niets de koningsklasse van de autosport. Alle rijders dromen ervan om deel te kunnen nemen aan deze competitie. Wat maakt deze klasse zo uniek en welke klasse zitten er onder de Formule 1? Wij leggen graag de grootste verschillen aan je uit.

Prestaties van de auto

Misschien wel de grootste reden om deel te willen nemen aan de Formule 1 is de snelheid van de auto’s. Qua topsnelheid zal het niet heel veel verschillen van de andere klasse. Echter bij de snelheid door de bochten en tijdens het optrekken en afremmen is aanzienlijk anders. Door de grote ontwikkeling die zich afspeelt binnen de Formule 1 zijn de auto’s zo ver mogelijk geperfectioneerd. Ten opzichte van de Formule 2 is een auto uit de koningsklasse al gauw 15% sneller. Als dit vergeleken wordt met een Formule 3 auto is dit verschil nog groter Dit verschil loopt al gauw op richting de 25%.

Alle auto’s uniform

Buiten het feit dat een Formule 1 auto veel meer kost is het bij een Formule 2 auto ook verboden om deze zelf te ontwikkelen. Er zijn slechts enkele hele kleine punten waarop de auto afgesteld mag worden. De downforce en de krachtbron zijn voor alle teams en coureurs dus vrijwel gelijk. Deze regel geldt ook voor de Formule 3. Het grote voordeel hiervan is dat het door relatief gelijkwaardige auto’s erg spannend kan worden. De betere coureurs kunnen op deze manier ook makkelijker boven het veld uitstijgen. Dit maakt het voor een Formule 1 team ook makkelijker om een nieuw talent te kunnen spotten. Bij de Formule 1 wordt namelijk vaak gedacht dat vrijwel alle coureurs uit het veld kampioen kunnen worden met de beste auto.

Hoger prijzengeld

Een andere belangrijke reden om in de hoogste klasse van de racerij uit te komen is het prijzengeld. De Formule 1 wordt vaak vergeleken met een media circus, waar ook veel sponsoren op af komen. Mede door deze reden gaat er ontzettend veel geld om in de koningsklasse. Op het winnen van races en het scoren van punten staan vaak hoge bonussen gesteld. Zeker in het eindklassement kan het goed scoren voor constructeurs betekenen dat er een grote bonus wordt uitgekeerd. Deze bonus vloeit vervolgens door richting de coureurs aan de hand van doelstellingen die aan het begin van het seizoen zijn vastgesteld.