1. Fijnstofmeting in jouw garage, wat weet jij hierover?
  2. Hoe bereken je de premie voor je autoverzekering?
  3. Kiezen voor een goedkope laadkabel elektrische auto?
  4. De populairste Lexus occasions
  5. Jouw bedrijfsauto goed verzekeren
  6. Waarop letten bij het boeken van een parkeerplaats op de luchthaven?
  7. Wil je snel iets vervoeren? Kies dan de juiste koerierdienst!
  8. Nog beter je wagenparkbudget beheren? Het kan met shortlease!
  9. Een auto zakelijk leasen? Kies de meest efficiënte vorm van leasing!
  10. Het D-rijbewijs, wat moet je weten?
  11. Scooter in Flevoland kopen
  12. Het opzeggen van een ANWB abonnement
  13. Hoe beïnvloedt de kilometerstand de inruilwaarde van je motor?
  14. Waar moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering?
  15. Ga je een auto importeren? Hier moet je rekening mee houden!
  16. Fleetmanagement op zijn best, hoe realiseer jij dit?
  17. Kies je voor een nieuwe of tweedehands auto?
  18. Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?
  19. Wat moet je weten voor je een auto of motor gaat importeren
  20. Herstellen van schade aan auto’s
  21. Wat zijn de verschillen tussen Nederlandse en buitenlandse taxi’s?
  22. Is doorrijden met een kapotte voorruit gevaarlijk?
  23. Ferrari, vlotte auto’s voor fanatieke autoliefhebbers
  24. Hoe blijven mijn velgen in topconditie?
  25. Hoe verdient de formule 1 geld?
  26. Waarom je nog niet moet investeren in een elektrische auto
  27. Tesla, het merk dat de auto-industrie veranderde
  28. Wat zijn de top elektrische auto’s van 2021 en 2022?
  29. Wat je kunt doen tegen doffe koplampen
  30. BMW: Van toen naar nu
  31. Waarom zijn formule 1 autos zo duur?
  32. De voordelen van een elektrische auto
  33. Hoe schaf je een auto aan?
  34. Hoe houd je je auto makkelijk schoon?
  35. Wat zijn de verschillen tussen de verschillende Formule klasses?
Waarom zijn formule 1 autos zo duur?

Om mee te mogen doen in de koningsklasse van de autosport moet veel geld worden neergelegd. Als team wil je uiteraard competitief blijven waardoor je auto erg duur wordt. Ook is het een logistieke uitdaging om alle spullen tijdig op de juiste plek te krijgen.

Ontwikkeling

De grootste kostenpost voor veel teams is de ontwikkeling van de auto. Daar waar je tijdens de races slechts enkele monteurs, wat mannen aan de pitmuur en een coureur zit is het gehele team vele malen groter. Op de fabriek van een team werken vaak honderden mensen aan de ontwikkeling van een auto. Dit gaat met de meest hightech apparaten zoals windtunnels en 3d projectoren. Elk onderdeel moet namelijk dubbel en dwars getest zijn. Elke tiende van een seconde die je kan winnen door de ontwikkeling van je auto zal je dubbel en dwars terugbetalen op het circuit.

Dure onderdelen

Op het moment als de onderdelen bedacht zijn is het tijd om deze in de werkelijkheid te maken. Vrijwel alle onderdelen uit een auto worden door het team zelf gemaakt, waardoor de kosten flink op kunnen lopen. Alle onderdelen zijn uniek en daarom extreem kostbaar. Door het gebruik van carbon fiber nemen de kosten ook flink toe. Ook andere lichtgewicht metalen die extreem kostbaar zijn zitten in de auto verwerkt. Elke gram die bespaard kan worden is meegenomen en zal zich op de baan kunnen vertalen in tijdswinst. Het afschrijven van een auto door een crash is dan ook een dure aangelegenheid. Zelf al schrijf je de auto niet af maar verlies te alleen een voor of achtervleugel. De kosten hiervoor schieten richting de 100.000 euro. Maar niet alleen door een crash kunnen er onderdelen afgeschreven worden. Wat te denken van een setje banden dat vervangen moet worden. Reken hierbij maar al gauw op 2000 euro per setje. Bedenk daarbij nog maar eens dat er al snel meer dan tien setjes tijdens een weekend doorheen gaan.

Vervoer naar locatie

Formule 1 speelt zich af op de gehele wereld en volgt zich daarnaast ook nog eens razendsnel op. Een Formule 1 team kiest er om die reden voor om meerdere logistieke verbindingen te hebben. Het heeft namelijk geen zin om na een weekend racen in Azië de hele boel terug te laten vliegen naar Europa. De grote onderdelen zoals het motorhome zullen in het continent blijven. Zo kan het vervoer via schepen gedaan worden. Iets wat veel geld uit kan sparen. Kleinere onderdelen worden uiteraard wel overgevlogen. Op moment als een race in de buurt van de vorige race is, zal wel alles mee worden genomen.

Totale kosten

Hoeveel de totale kosten zijn is lastig in te schatten en kan flink verschillen per team. Hoe groot is het team bijvoorbeeld en hoeveel kosten worden er uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto. In 2020 hadden de topteams (Mercedes, Red Bull & Ferrari) een totaal budget van meer dan 400 miljoen. De kleinere teams zoals Haas en Williams moeten het met flink minder doen. Deze teams hebben een budget van net boven de 100 miljoen.