Het is een bekend verhaal: vader zet bedrijf op, zoon neem het over en bij de derde opvolger (graag pap, waar teken ik), gaat het mis. Zo niet bij Marc Bolderman, die vanaf dag één op autonomie zinde toen hij een opdracht voor het bedrijf Taxi Leid ons eens door de geschiedenis van Willemsen-De Koning.
‘Daarvoor moeten we een flink eind terug in de tijd, het begon namelijk bij Jan de Koning, die de onderneming Taxi De Koning oprichtte. Hij begon ruim zeventig jaar geleden met een luttele personenwagen. Ook toen al stonden vriendelijkheid en kwaliteit hoog in het vaandel, het welzijn van de klant is naar mijn idee dan ook een tijdloos principe. Mijn vader begon ook in de vervoerindustrie te werken en wist uiteindelijk zijn bedrijf over te nemen. Toen ik volwassen werd mocht ik uit naam van mijn vader mijn eerste klus uitvoeren. Dat ging echter zo goed dat ik al snel voor mezelf wilde beginnen.’
Waar kwam die hang naar onafhankelijkheid vandaan?
‘Die Ik wilde iets van mezelf inbrengen, een frisse wind laten waaien binnen de gevestigde orde, maar wel beroepen op dezelfde kernwaarden. Vandaar dat wij onze krachten hebben gebundeld onder de noemer Willemsen-De Koning.’
In hoeverre leidde dat tot hooggespannen verwachtingen?
‘Dat viel in mijn geval mee, want ik ben al snel gespecialiseerd in een specifieke branche. Het was indertijd zeer gunstig om je op overheidsopdrachten toe te leggen. Zo werd ons bedrijf in een mum van tijd regionale koploper op het gebied van zorgvervoer. Een opgave was het zeker, we moesten chauffeurs begeleiding bieden en klaarstomen voor deze specifieke nichemarkt. Dat is bij regulier taxivervoer niet aan de orde. De baten van deze investering werden echter al snel voelbaar en zo wisten we concurrenten af te troeven. Intussen zijn we jaren verder en hebben we een weelde aan expertise in huis. We faciliteren daarnaast ook leerlingenvervoer, regiotaxivervoer en werknemersvervoer, ’zegt Marc Bolderman trots.
Wat biedt de toekomst?
‘We bevinden ons op een punt waarbij we kunnen vooruit kunnen kijken. Onwards and upwards, zogezegd.” Marc Bolderman lacht monter. “Dat is dan overigens wél weer een typisch kenmerk van een familiebedrijf: nadenken over de toekomst. Dat doen we dan ook volop, op allerlei vlakken. Omdat we op het gebied van zorgvervoer een voorbeeldfunctie bekleden, wil ik nu ook graag inzetten op duurzaamheid. De urgentie hiervan lijdt geen twijfel, vandaar dat intussen meer dan zeshonderd voertuigen al verduurzaamd zijn. Ook verwerken we afval uit de eigen werkplaats op een verantwoordelijke manier. Ondernemen vanuit een sociaal perspectief, dat is uiteindelijk waar je het voor doet.’