Rijd jij regelmatig in het buitenland of ga je dit in de toekomst vaker doen? Dan is het uiteraard belangrijk om je aan de verkeersregels van die landen te houden. Het punt is echter: dan moet je wel weten wat die verkeersregels zijn. Uiteraard heb je veel regels die overal ongeveer hetzelfde zijn. Denk aan overtredingen voor te hoge snelheid, door rood rijden en vele andere zaken. Er zijn echter ook specifieke overtredingen per land. In dit artikel vertellen we je alles over rijden in het buitenland, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan of te maken krijgt met ongewenste situaties.
Ieder land heeft aparte verkeersregels
Vrijwel ieder land heeft dus, zoals we in de inleiding al aangaven, specifieke regels die niet voor alle landen gelden. Een goed voorbeeld daarvan is de groene sticker Duitsland. Maar hoe zit dat dan precies? Nou, in Duitsland heb je zogenaamde milieuzones. Wil je in zo’n zone rijden? Dan is deze groene sticker verplicht, want anders krijg je een flinke boete. Een andere bijzondere verkeersregel zie je in Italië: daar mag je namelijk niet met blote voeten of slippers rijden. Ga je in Frankrijk rijden? Dan moet je een gevarendriehoek en veiligheidsvest mee. Dit geldt overigens ook voor veel andere landen. Ook leuk om te weten: vroeger was het zelfs verplicht om een alcoholtest bij je te hebben. Deze regel is in 2020 echter afgeschaft. In Polen mag je geen dronken mensen in de voorstoel meenemen, in Zweden moet je altijd met lichten aan rijden, ook overdag. En zo zijn er nog veel meer specifieke regels. Voordat je in een specifiek land gaat rijden, is het slim om dit goed uit te zoeken.
Altijd de juiste documenten bij je
Ook in Nederland dien je altijd de juiste documenten bij je te hebben, maar je hebt ongetwijfeld wel eens verkeersprogramma’s op televisie gezien. Soms hebben bestuurders niets bij zich, maar dit wordt dan door de vingers gezien. Omdat iemand door de systemen makkelijk is te traceren. In het buitenland is dit echter een ander verhaal. Dan dien je wel alles bij je te hebben, anders kun je met grote problemen te maken krijgen. Denk aan hoge boetes of zelfs een arrestatie, zodat ze kunnen achterhalen wie je precies bent. Maar wat heb je dan sowieso nodig? Welnu, allereerst uiteraard het rijbewijs, kentekenbewijs, de verzekeringspapieren en een internationaal rijbewijs wanneer je buiten de EU gaat rijden. In bepaalde landen zoals Oostenrijk en Zwitserland heb je ook een Vignet nodig en in sommige landen een toestemmingsformulier voor rijden met minderjarigen zonder ouders. En vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen.
Rijgedrag per land
Ook is het goed om je bewust te zijn van het rijgedrag in andere landen. In sommige landen houden de meeste bestuurders zich bijvoorbeeld gigantisch goed aan de verkeersregels, maar in bepaalde landen juist ook niet omdat de handhaving daar bijvoorbeeld te wensen overlaat. Je doet goed om op de hoogte te zijn van dit rijgedrag.








