Wie zijn autorijbewijs al op zak heeft, weet dat het theorie-examen geen appeltje eitje is. Als je vervolgens ook nog je vrachtwagenrijbewijs wilt gaan halen, moet je opnieuw je theorie halen. Het lijkt misschien of dat na de kennis en ervaring van de theorie voor de auto minder uitdagend zou moeten zijn, maar is het dat ook zo? Of is de theorie voor de vrachtwagen juist een stuk moeilijker? We bespreken het in dit artikel.
Meer verantwoordelijkheid vraagt om meer kennis
Bij je theorie voor het autorijbewijs leer je vooral over verkeersregels, voorrangssituaties en veiligheid. Dat zijn zaken die zeker ook relevant zijn bij het vrachtwagenrijbewijs. Maar daar komt echter nog veel meer bij kijken. Een vrachtwagen is immers groot en zwaar en wordt doorgaans beroepsmatig gebruikt. Als gevolg daarvan is de theorie breder ingezet. Naast verkeersregels, moet je ook kennis hebben over belading, remsystemen, tachografen, rij- en rusttijden, en wat je moet doen bij technische storingen of ongelukken. Dat is belangrijk om veilig en verantwoord te kunnen rijden. In tegenstelling tot het theorie-examen bij de auto, bestaat deze bij de vrachtwagen uit drie onderdelen. Dat zijn RVM1-C over verkeer, techniek en lading, VM2-C over administratie en documenten en als laatste VMC-3 over veiligheid en regelgeving.
Uitgebreider, maar niet per se moeilijker
Het is onbetwistbaar het geval dat de hoeveelheid leerstof een uitdaging vormt bij de theorie voor de vrachtwagen. Dat wil niet zeggen dat de theorie in kwestie ook veel moeilijker is, zo lang je maar goed studeert. Het taalgebruik kan wel wat technischer zijn en er zijn meer dan twee keer zo veel oefenvragen die je moet beheersen, maar het hoeft geen kwestie te zijn van maandenlang studeren. Sterker nog: steeds meer opleiders bieden vrachtwagen theorie in 1 dag aan. Je krijgt dan intensieve begeleiding, leert precies wat belangrijk is en doet direct examen.
Theorie met praktijkgevoel
Veel meer dan bij het autorijbewijs, is het de theorie voor de vrachtwagen praktijkgericht. Tijdens het bestuderen hiervan leer je te denken als een beroepschauffeur. Bijvoorbeeld over hoe je je aandacht kunt verdelen op de weg en hoe je op onvoorziene situaties kunt reageren, maar ook over hoe je schade of gevaarlijke situaties bij het laden en lossen voorkomt. Dat maakt dat het niet alleen stampwerk is, maar het je ook daadwerkelijk inzichten biedt die je later direct kunt gebruiken in de praktijk.
Om je theorie-examen voor de vrachtwagen met succes te kunnen afsluiten, is het verstandig om gestructureerd te leren. Zoals eerder gezegd bestaat de theorie uit drie afzonderlijke blokken. Behandel ze ook als zodanig tijdens het leren, dan past hetgeen je leert ook allemaal wat logischer bij elkaar en beklijft het hopelijk beter. Maak zeker ook oefenexamens, want daarmee kun je wennen aan de vraagstelling van het CBR en inzicht krijgen in welke onderdelen extra aandacht verdienen. Ga de uitdaging aan en neem deze belangrijke horden op weg naar een volwaardig vrachtwagenrijbewijs, zodat je ermee de weg op kunt.







